Inspiration — Inspiración

My sculptures are inspired by the beautiful complexity of life and its biodiversity, mainly by macroscopic and microscopic marine organisms: their form, movement, evolution, interactions and the scientific research and knowledge that is behind them. I am also interested in portraying the process and the ecological and social dimension of scientific research and the cultivation of knowledge.

 

Detail of the process of sculpture “Phylogenetic School” shows the genetic data (particular to one individual of that species) that was used to reconstruct the phylogenetic tree that inspired it./ Detalle del proceso de la obra “Cardumen filogenético” muestra la información genética (particular a un individuo de esa especie) que aparece en algunos de los peces y la cual fue usada en el estudio que reconstruyó el árbol filogenético que inspiró la obra.

Mis esculturas están inspiradas en la biodiversidad, principalmente en  organismos marinos macroscópicos y microscópicos: en sus formas, movimientos, interacciones y en la investigación científica que se ha realizado en ellas. Me interesa también mostrar el proceso y la dimensión humana, ecológica y social de la investigación científica y de cómo se cultiva el conocimiento.

 

Portfolio

The Process

I started doing ceramics in 2007, and since then I have used diverse techniques to build my sculptures. I usually hand-build with coil, slabs or solid, and a few times I have started the basic shape of a sculpture in the wheel. By far the technique I love the most —right now— is working with the solid form and when finished, I cut it in pieces, I slowly hallow each piece and then I re-assemble the sculpture like a 3D puzzle (a little scary, but it is a beautifully meditative practice for me). I learned this technique from the amazing Tip Toland and I have to say that I agree with her in that it allows for more playfulness (at least for me) during the creative process of building the piece, especially in big sculptures where structures can collapse. Although a sculpture can collapse anyway during the hollowing process, at least the creative part of giving birth to the form is already taking care of. In 2019 I started learning pre-colombian ceramic techniques, and a whole new world is starting to emerge in my creative process.

 

As in science, the question is what determines the method.

 

I also sometimes use press molds when I am going to repeat the same basic figure several times; however, I always continue shaping the form after it comes out of the mold, so each figure is unique.

 

The finishing technique depends on the concept and intention behind it. I have used underglazes, glazes, salt-firing, decals, encaustic, paints like oil or acrylic and now I am starting to try precolombian techniques such as burnishing. I love experimenting with new techniques and finding the finishing that will serve a particular sculpture the best. As in science, the question is what determines the method.

 

El Proceso

Comencé a hacer cerámica el 2007, y desde entonces he utilizado diversas técnicas para construir mis esculturas. Generalmente moldeo las piezas a mano ya sea con anillado/colombines, placas o con bloques sólidos, y algunas veces también he comenzado a moldear la forma básica en el torno y la altero posteriormente. La técnica que más me gusta —por el momento— es trabajar con bloques sólidos y cuando está terminada la escultura, se corta en pedazos, se ahueca cada parte y se vuelve a ensamblar como un puzle tridimensional (lo que es un proceso intimidante a veces, pero hermosamente meditativo para mi). Aprendí esta técnica de la increíble artista Tip Toland, y estoy de acuerdo con ella en que siento mucho más libertad durante el proceso creativo de darle forma a la escultura, especialmente en esculturas de gran tamaño en que con otras técnicas hay riesgo de que la escultura colapse. La escultura puede colapsar de igual forma durante el proceso de ahuecado, pero al menos la parte creativa de dar origen a la forma ya se realizó. En el año 2019 comencé a aprender técnicas de cerámica precolombina, lo que está abriendo un mundo de nuevas posibilidades en mi proceso creativo

 

En algunas ocasiones utilizo moldes de prensado cuando voy a repetir una forma varias veces; sin embargo, siempre continuo alterando la forma después lo que asegura que cada pieza sea única.

 

Así como sucede en ciencia, la pregunta es la que determina la metodología.

 

La técnica que utilizo para la terminación de la pieza depende del concepto que hay detrás de la escultura. He usado esmaltes bajo cubierta, esmaltes de baja y alta temperatura, decal, encáustica, pintura al oleo y acrílico, y ahora estoy empezando a probar técnicas precolombinas como el bruñido. Me encanta experimentar con nuevas técnicas y encontrar la terminación más adecuada para una pieza en particular. Así como sucede en ciencia, la pregunta es la que determina la metodología.

 

 

 

Commissions — Comisiones

If you are interested in commissioning a piece or a project, I would love to hear from you! Send me a message with your ideas in the link below.

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